Home » Blog » Word jij blij van een 9?

Word jij blij van een 9?

Gepubliceerd op 6 oktober 2020 om 11:46

Nou? Ja toch?

Ik best wel. Maar ergens zegt zo’n gemiddelde 9 op een evaluatieformulier ook niet heel erg veel. Of nou ja, wel veel, maar misschien niet alles.

Het zegt vaak dat men mij wel aardig vind, of dat ik de stof leuk breng. Dat ze geloven dat ik kennis heb over het onderwerp, dat ik weet waar ik over praat. Dat ze de stof ook interessant hebben gevonden, ze niet halverwege in slaap sukkelde. Ondanks de lange dag. Ondanks de hoeveelheid stof.

Het zegt misschien iets over de ontbrekende powerpoint

Het zegt wellicht iets over de tevredenheid met betrekking tot de gekozen methodieken, leuke filmpjes, overzichtelijke powerpoint (of beter: geen powerpoint), herkenbare plaatjes en interactieve opdrachten. Over de soepele samenwerking met mijn collega / trainingsactrice. Misschien wordt mijn humor gewaardeerd.

Ze voelden zich wellicht gezien en gehoord omdat hun casuïstiek er toe doet in de training. Omdat er in de pauze aandacht is voor een kort praatje of reflectie. Of omdat ik na het voorstellen van alle 15 cursisten de namen weet op te noemen. Scoor je punten mee, echt waar.

Misschien is de 9 wel te danken aan een goede lunch, en daar heb ik dan weer niks mee te maken. Dat is vaak de verdienste van de instelling of organisatie zelf, of van de gebruikte accommodatie. Of het heeft te maken met een genoeg aan (rook- en plas)pauzes, fijne trainingsruimte en werkende techniek. Wie zal het zeggen.

Gewoon het samen zijn

Of het even samen kunnen zijn als collega's onderling. Het zonder afleiding samen kunnen hebben over een belangrijk onderwerp. Sparren, delen, van elkaar leren. Dat dit gefaciliteerd wordt door de organisatie voelt wellicht al als een 9.

Maar een leuke en kundige trainer, werkende techniek, een gezellig samenzijn en een lekkere lunch maakt een training niet helemaal de moeite waard. Een training is eigenlijk ook helemaal niet nuttig, heb je eigenlijk helemaal niks aan. Wat?

Al haal ik een gemiddelde lekkere 9, een training heeft als losse flodder geen enkele zin. Los van dat die 9 goed voor mijn ego en zelfvertrouwen is dan. Maar veel belangrijker dan mij ego, is dat de koppeling met de praktijk gemaakt kan worden. Is hetgeen wat je te horen krijgt en oefent in de training ook haalbaar en toepasbaar in de praktijk? En één training maakt nog niet deskundig. Praktijkervaring en regelmatig trainen maakt steeds kundiger.

Maar ook, of juist, de inbedding in beleid en ondersteuning van het management is belangrijk. Als deze de training zien als oplossing van enkel een medewerkers-probleem of alleen maar uitrollen vanwege een verplichting, kan je het beter laten.

Training dient altijd onderdeel te zijn van een groter geheel dat borging verdiend in de praktijk. Anders is het trainen om het trainen. Dan hebben we een leuke dag en ik een gesterkt ego, maar we willen natuurlijk veel meer dan dat...

Denk maar aan sporten. Een enkele les voetbal maakt je nog geen goede speler. Daar is meer training voor nodig, maar ook wedstrijden waar je je succesmomenten kan behalen. Of leerervaringen. En zonder teamgenoten ben je natuurlijk sowieso nergens. Fans om je aan te moedigen zijn ook welkom. En naast een goede trainer en coach is een veilige en goed functionerende club belangrijk.

Zie je? Niets staat op zichzelf. Ook een goede training niet, zelfs niet als die een 9 scoort.

Ik hoop altijd dat de cursist de lesstof mee kan nemen naar de praktijk. Het aldaar kan toepassen en succesmomentjes kan behalen. Aangemoedigd en gesteund door de organisatie.  In de training proef je aan de stof, in de praktijk ga je het daadwerkelijk in het echie doen. En of dit lukt: dat hangt dan misschien wel af van de aangereikte stof en of er een leerklimaat werd gerealiseerd, maar dus ook van de organisatie. Én van cursist.

Training is enkel een onderdeel van het grote geheel. Borging is daarbij een belangrijk iets. En dat heeft dan weer niks met die 9 te maken. 

Ik gun dus eigenlijk de cursist en de organisatie een 9. 

Namelijk een 9 op het praktijkexamen!


«   »